2. Vatten

2. Vatten

Kroppen består till största del av vatten, vilket varierar lite beroende på ålder, från ca 75% när vi föds till ca 50% när vi är riktigt gamla.

Kroppens vatten avspeglar sig på huden på ett tydligt sätt. När vi är unga är den slät och spänstig och när vi åldras blir den rynkigare och slappare. Ca två tredjedelar av vattnet finns inne i kroppens celler och i blodet. Vi klarar oss flera veckor utan mat om fettförråden är välfyllda men bara några dygn utan vatten.
Vatten behövs för det mesta i kroppen, allt från matspjälkning, absorption, transport av näringsämnen, transport av avfall och nybilkdning av vävnader, reglering av kroppstemperatur och pH-värde.

Vätskebehov
Behovet styrs av de dagliga förlusterna som i sin tur påverkas av omgivningens temperatur och matens sammansättning. Hög temperatur och högt protein- och saltintag ökar vätskebehovet liksom en del sjukdomstillstånd.

Också vår mat består av mycket vatten. Därför får vi mycket av vårt vätskebehov tillfredställt av den mat som vi äter.

Vuxna som inte är fysiskt aktiva beräknas ha ett vattenbehov på 1 ml (g) per kcal och dag. D.v.s. om man har ett energibehov på 2000 kcal så behöver man ca 2 liter vatten per dag.

Ifall man är fysiskt aktiv, eller om det är varmt, så behöver man betydligt mer. Vid konditionsträning kan man  exempelvis dricka ca 2 dl varje kvart.


Ett praktiskt sätt att kolla om du dricker tillräckligt är att ha koll på färgen på urinen. Är den ljusgul under dagen, ungefär som äppelsider så är  det bra. Är den mörkare kan du behöva dricka lite mer. Oftast är urinen på morgonen mörkare då vi inte dricker på natten.... Vad vi äter kan också påverka färgen, kosttillskott med roboflavin gör urinen lite gulare och rödbetor kan göra den rödaktig.

För lite
Man kan känna av vätskebrist genom torrhet i munnen och en törstkänsla för att vi skall på såvis stimuleras av att dricka. Ju mer protein och salt i maten desto mer vatten kräver kroppen. Vi blir trötta och orkar mindre om vi inte har tillräckligt med vatten i kroppen.

För mycket
Som alltid är lagom bäst och ett alltför högt vattenintag under kort tid kan orsaka allvarliga störningar i kroppen.

Mat exempel - Vatteninnehåll
Gurka 96 ml/100g
Äpple med skal 85 ml/100g
Potatis kokt 78 ml/100g
Pasta kokt 68 ml/100g
Lax, odlad 64 ml/100g


Källa: Näring och Hälsa, Ulla Johansson samt EnergiBalans

 

 

2016-01-02 17:24